میلگرد

ورق

تیر آهن


ایران در صادرات سنگ آهن هند را پشت سر گذاشت

تاریخ خبر: 1396-10-13 07:49:03

ایران در صادرات سنگ آهن هند را پشت سر گذاشت

 

ارزش افزوده و تبدیل این مواد به مواد فرآوری شده برای مصرف داخلی عرضه کنند و در حال حاضر نیاز سنگ آهن کشور بالا رفته به همین جهت صادرات کاهش یافته و بیشتر این تولیدات در اختیار کارخانه‌های فرآوری قرار گرفته و تبدیل به کنسانتره می‌شود و همانطور که مشاهده می‌شود صادرات این محصول روند افزایشی داشته است.

سهم سنگ آهن در برابر کنسانتره کاهش قابل توجهی داشته، در گذشته سهم سنگ آهن در صادرات 70 تا 80 درصد و کنسانتره 20 درصد بود اما در حال حاضر این نسبت برای سنگ آهن بسیار کاهش یافته و کنسانتره افزایش چشمگیری داشته که انتظار می رود سهم سنگ آهن بیش از پیش کاهش را تجربه کند. در گذشته قرار بود که وزارت صنعت،معدن و تجارت بر صادرات سنگ آهن دانه بندی عوارض صادراتی وضع کند که این امر هنوز به تصویب نرسیده و اجرایی نشده است.

به صورت کلی دولت اقدامی که موجب اختلال در فعالیت‌های معدنی در حوزه سنگ آهن شود انجام نداده اما طولانی شدن طرح تصویب وضع عوارض صادرات سنگ آهن دانه بندی، سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش را سر در گم و برای ساخت کارخانه‌های فرآوری دچار تردید کرده است.

در حوزه تامین مالی، معادن کشور به شدت تحت فشار هستند و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی علیرغم ماموریت و شرح وظایف آن با توجه به ناچیز بودن سرمایه نتوانسته به صورت شایسته از واحدهای معدنی پشتیبانی کند و افزایش سرمایه این صندوق برای توسعه بخش معدنی کشور ضروری خواهد بود و بودجه آن باید در به رقم هزار میلیارد برسد تا بتواند تاثیر حدود 10 درصدی بر حوزه توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی بگذارد.

انجمن سنگ آهن همواره با بحث دریافت بهره مالکانه از معادن بزرگ توسط دولت مخالف بوده زیرا مبالغ اخذ شده در راه توسعه معادن صرف نشده است.

اگر بهره مالکانه از معادن اخذ می‌شود باید در صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی وارد شده تا با استفاده از این درآمدها معادن و صنایع معدنی کشور در حوزه‌های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه معادن همجوار معدن و اقدام مسئولیت‌های اجتماعی در بخش معدن، استفاده شود.

ایران در ماه نوامبر 2017 در صادرات سنگ آهن هند را پشت سر گذاشت

چین در ماه نوامبر 2017 در مجموع 94 میلیون و 500 هزار تن سنگ آهن وارد کرد که 19 درصد بالاتر از واردات ماه اکتبر بود.

کشورهای صادرکننده سنگ آهن به چین به ترتیب تناژ صادراتی در ماه نوامبر 2017 عبارتند از:

۱- استرالیا = 59 میلیون و 440 هزار تن.

۲- برزیل = 20 میلیون و 950 هزار تن .

۳- آفریقای جنوبی = 4 میلیون و 350 هزار تن.

۴- ایران = یک میلیون و 880 هزار تن.

۵- هند یک میلیون و 420 هزار تن.

ایران در ماه نوامبر 2017 توانست در مجموع تناژ صادراتی سنگ آهن (کنسانتره و دانه بندی) هند را پشت سر گذاشته و به جایگاه چهارم صعود کند. این جایگاه از ابتدای سال 2016 تا پایان ماه اکتبر 2017 بین پنجم تا هفتم در نوسان بوده است.

 

منبع : فولاد نیوز

 

 

خبرهای پرطرفدار

عنوان یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیا انتخاب شده که شانس که شانس

عنوان یکی از قوی‌ترین تیم‌هاس که شانس


تبلیغات
قیمت آهن
قیمت آهن
قیمت آهن
قیمت آهن