میلگرد

ورق

تیر آهن


ورق های مورد استفاده در صنعت خودروسازی

تاریخ خبر: 1396-08-20 17:23:12

ورق های فولادی بر حسب نوع پوشش را به طریق ذیل تولید می کنند :
. ورق های بدون پوشش :
. مراحل تولید ورق ها :

۱- کوره بلند :
نخست مواد اولیه ( سنگ آهن و کک ) به کوره های بلند هدایت می شوند و آهن خام با ماشین حمل مذاب به کنورتور منتقل می شود . قبل از تخلیه مذاب داخل کنورتور در دو مرحله فسفر و گوگردزدایی انجام می شود . به نحوی که اکسیژن از بالا دمیده می شود و جهت هم زدن مخلوط داخل پاتیل از گازهای Ar . N2 . Co استفاده می گردد
مذاب حاصل جهت تصفیه بهتر و نیز افزودن عنناصر آلیاژی و به طور کلی انجام مراحل متالوژی ثانویه جهت رسیدن به فولاد با کیفیت مورد نظر به کوره های LF , RH انتقال می یابد .
۲- کوره هایLF , RH :

کوره LF :این کوره برای فولادهای کم کربن کاربرد دارد و منبع تامین آن انرژی قوس الکتریکی می باشد . جهت کنترل دما در این کوره و جذب کربن از الکترودهای گرید HSS کربن بالا در این کوره استفاده می شود .

کوره RH :کوره کوره ی تحت خلا ء که به دلیل کاهش کربن و گازهای حل شده استفاده می شود . مکانیزم انجام کار به این گونه است که مذاب تحت خلاء بداخل کوره مکش می شود و این عمل مرتباً تا کاهش گازهای محلول به حد موردنظر ادامه می یابد . به منظور کاهش کربن همراه با خلاء از اکسیژن نیز استفاده می شود .
باتوجه به اینکه در هیچ یک از مراحل فولاد سازی در کوره RH امکان جذب و افزایش کربن وجود ندارد , از این کوره جهت تولید فولادهای Ultra low carbin استفاده می شود .

۳- خط نورد گرم (Hot strip mill )
خط نورد گرم تولید ورق strip شامل دو قسمت می باشد : نورد و cooling 
قسمت نورد دو مرحله دارد : Finish Mill , Rough Millقبل از ایستگاه Slab , Rough Mill ها در کوره پیشگرم تا ۱۱۰۰ درجه ساننتیگراد گرم می شوند و سپس برای جداسازی پوسته های تشکیل شده از تختال ها ,آنها را از یک پوسته زدا بنام Vertical Scale Breaker عبور می دهند .
ایستگاه Rough Mill دارای دو نوع غلطک است :
الف – غلطک های عمودی به منظور کنترل عرضی ورق
ب – غلطک های افقی به منظور کنترل ضخامت ورق
محصول نهایی این مرحله ضخامتی بین ۳۰-۴۰ میلیمتر دارد .
پس از مراحل فوق Slab وارد Finish Hot strip Mill می شود . این مرحله دارای هفت Stand می باشد . ضخامت محصول این مرحله تقریبا ۱٫۲ میلیمتر است .

Cooling: در حد فاصل بین آخرین Stand مرحله Finish نورد گرم تا آغاز مرحله بعد که خط Coiler می باشد , مرحله Cooling وجود دارد که به وسیله ی اسپری کردن آب , ورق ها با سرعت دلخواه و قابل کنترل سرد می شوند .

4-Coiler
بعد از مراحل فوق ورق تولیدی جهت کلاف شدن وارد Coiler می شود . دمای این بخش برحسب جنس ورق بین ۵۰۰-۶۲۰ می باشد . حدفاصل بین آخرین Stand مرحله Finish نورد گرم تا ابتدای خط Coiler , مرحله Cooling وجود دارد که به وسیله ی اسپری آب ورق ها با سرعت دلخواه و قابل کنترل سرد می شوند .
۵- خط آنیل پیوسته :
بعد از عملیات نورد سرد به علت میزان سردکاری که در عملیات نورد روی ورق وارد می شود , درصد افزایش طول نسبی و شکل پذیری آن کاهش می یابد . به همین دلیل روی ورق ها عملیات آنیل انجام می شود .
روش ساخت ورق  گالوانیزه گرم ( Hot dip )
گالوانیزاسیون غوطه وری گرم , فرآیندی است که در آن در اثر غوطه ور کردن قطعات فولادی یا چدنی در حمام مذاب روی , پوشش چسبده و محافظ روی و آهن در سطح آنها تشکیل می شود . پوشش مذکور اغلب شامل چند لایه است . لایه های نزدیک به فلز پایه , ترکیبات آهن – روی

 

منبع : samaneahan.ir

خبرهای پرطرفدار

عنوان یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیا انتخاب شده که شانس که شانس

عنوان یکی از قوی‌ترین تیم‌هاس که شانس


تبلیغات
قیمت آهن
قیمت آهن
قیمت آهن
قیمت آهن